Persbericht | SugarCity internationale FIABCI Prix d’Excellence

St. Petersburg, 14 mei 2012
Project SugarCity – Parel voor Nederland

Het project SugarCity in Halfweg heeft wereldwijd de tweede prijs in de wacht gesleept in de categorie Industrieel erfgoed op unieke wijze herontwikkeld (Environmental Conservation) van de internationale FIABCI Prix d’Excellence. Dit nadat ook in 2011 de nationale FIABCI prijs is behaald.

De heer Luigi Prins van Cobraspen Vastgoedontwikkeling uit Overveen ontvangt 15 mei in St. Petersburg de prestigieuze award uit handen van de voorzitter van de internationale jury, de heer Lszl Gnczi. De uitreiking vindt plaats tijdens het World Congress van FIABCI. SugarCity is hiermee een van de meest spraakmakende herontwikkelingen van industrieel erfgoed in Europa.

Het project SugarCity met haar landmark de silos, naar het stedenbouwkundig ontwerp van architectenbureau Soeters Van Eldonk, is door het oversight panel geselecteerd vanwege de hoge kwaliteit van de gebieds- en planontwikkeling van de voormalige suikerfabriek. Bij de ontwikkeling heeft een mix van facetten een rol gespeeld, zoals duurzaamheid, energiezuinigheid, hergebruik, creativiteit, identiteit, architectuur, maatschappelijke betekenis, cradle to cradle en historie.

SugarCity is een goed voorbeeld van een voormalig industrieel erfgoed dat, met behoud van de bestaande gebouwen, is herontwikkeld. De suikerfabriek sloot in 1992 haar deuren. Het oppervlak van de herbestemde grond bedraagt 110.000 m2. Dit is ongeveer een derde van het oppervlakte van geheel Halfweg. Reeds eerder viel SugarCity vanwege haar opvallende architectuur en opvallende presentatie in de prijzen. Op 19 september 2007 wonnen de tot kantoren herontwikkelde suikersilos de Benelux Aluminium in Renovatie Award. De silos met bestemming showrooms en kantoren naast de N200 tussen Amsterdam en Haarlem, zijn inmiddels een karakteristiek herkenningspunt en een begrip in de regio.

Op het terrein SugarCity worden onder andere een factory outlet center, een supermarkt, congres-en expositieruimte, kantoren/ en showrooms en diverse horeca gerealiseerd. Tevens opent in december NS station Halfweg / Zwanenburg. Naar verwachting zal de belangstelling voor de daar beschikbare ruimte voor kantoren en showrooms, nu reeds voor 60 procent in gebruik, snel toenemen.

FIABCI is sinds 1948 uitgegroeid tot een van de belangrijkste internationale vastgoedbrancheorganisaties met wereldwijd vele duizenden leden. Behalve persoonlijke leden kent FIABCI ook zogenaamde Principle Members, of wel organisatieleden. In Nederland is de NVM principle member van FIABCI Nederland. The Wall Street Journal is de mediapartner van de internationale FIABCI Prix d Excellence. Elk jaar, sinds 1992, worden de FIABCI Prix d Excellence Awards uitgereikt in 14 verschillende vastgoedcategorien tijdens het jaarlijkse World Congress.

Voor nadere info: www.sugarcity.com, www.fiabciprix.org.