Aan het woord | Manager Beachhouse Hotel Laura Scholten

“We hebben met een heel nieuw team een prachtige prestatie geleverd”

Een jaar geleden opende het Beachhouse Hotel in Zandvoort haar deuren. Een historisch moment, want al 22 jaar lang opende er geen nieuw hotel in de populaire badplaats. Manager Laura Scholten was er vanaf het begin bij. We vroegen haar hoe zij dit eerste jaar heeft ervaren.

Hoe ben je bij het Beachhouse Hotel terechtgekomen?
“Ik solliciteerde inmiddels ruim een jaar geleden naar een functie bij SugarCity Events, dat net als het Beachhouse Hotel onder de Cobraspen Groep valt. Tijdens het gesprek werd mij verteld over hun nieuwste conceptontwikkeling: het Beachhouse Hotel. Cobraspen kreeg in samenwerking met de gemeente in 2016 toestemming van het pand aan de Boulevard Barnaart 59E een boetiekhotel te maken. De verbouwing was op dat moment nog in volle gang, maar de opening kwam in zicht. Ook bij het Beachhouse Hotel konden zij wel wat extra handjes gebruiken. Ik was net afgestudeerd aan de Hoge Hotelschool en had tijdens mijn afstudeerstage meegewerkt aan de opening van een hotel in Amsterdam, dus het Beachhouse Hotel bleek de perfecte match te zijn. Ik kon direct starten met de voorbereidingen voor de opening. Ik voelde mij vanaf dag één betrokken en dat is nu alweer 1 jaar geleden. Het is voorbij gevlogen.”

Wat is jouw functie bij het Beachhouse Hotel?
“Ik ben de operationeel manager van het Beachhouse Hotel. Een rol die in het afgelopen jaar echt vorm heeft gekregen. Je kunt je vast voorstellen dat je gedurende de eerste maanden steeds weer nieuwe factoren ontdekt die horen bij de opbouw van een succesvol hotel. Ik kreeg er dan ook geleidelijk aan meer taken en verantwoordelijkheden bij. Het is elke dag weer een leuke uitdaging om ervoor te zorgen dat het op rolletjes loopt. Dat de gasten tevreden zijn en de verschillende afdelingen goed functioneren. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik de kans heb gekregen om te laten zien wat ik in huis heb. Mijn doel is onze dienstverlening steeds verder te optimaliseren.”

Hoe ziet een werkdag voor jou eruit?
“Zoals in elk hotel het geval is, is ook bij het Beachhouse Hotel geen dag hetzelfde. Dat maakt het werk ook zo ontzettend leuk. Ik heb veel contact met gasten, maar verricht ook veel werk achter de schermen. Zo verzorg ik ‘s ochtends het ontbijt voor onze gasten. Dat vind ik een van de leukste momenten van de dag. Ik ga graag met gasten in gesprek, want ik ben natuurlijk benieuwd hoe het verblijf bevalt en of zij nog advies nodig hebben. Bijvoorbeeld over leuke uitstapjes of goede restaurants in de buurt. Ik woon zelf in Zandvoort, dus ik ken de omgeving goed. Daarna ga ik aan de slag met bestellingen voor het ontbijt, kantoorartikelen… noem het maar op. Ik controleer ook elke dag de hotelkamers op kwaliteit van de schoonmaak, eventuele defecte items en mogelijke andere gebreken. Een schone en goed functionerende kamer is wat mij betreft het allerbelangrijkste. Wanneer nodig heb ik contact met onze eigen technische dienst, dan plannen we een afspraak in voor de werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden. Verder heb ik contact met online travel agencies zoals Booking.com, stuur ik het receptieteam aan, hoort het in- en uitchecken van onze gasten bij mijn werk, en ben ik verantwoordelijk voor het afhandelen van eventuele klachten.”

Wat vind je zo leuk aan het werken bij het Beachhouse Hotel?
“Natuurlijk ben ik trots op het hotel, het ziet er prachtig uit. En de ligging direct aan de zee, dat is nergens anders in Nederland te vinden. Omdat het een kleinschalig hotel is, heb je bovendien veel contact met de gasten. Met sommigen bouw je echt een band op. Verder is het – zoals denk ik wel blijkt uit dit gesprek – een hele dynamische werkomgeving. Geen dag is hetzelfde. En dan werk ik ook nog eens met een ontzettend leuk team, waarin ik volledig mezelf kan zijn. Dat maakt dat werk niet echt als werk voelt.”

Het Beachhouse Hotel bestaat nu één jaar. Hoe heb jij dit eerste jaar ervaren?
“Het eerste jaar was er natuurlijk een vol uitdagingen, maar het was ontzettend leuk om alle ontwikkelingen van dichtbij mee te maken. We hebben met een heel nieuw team een prachtige prestatie geleverd. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Ik hoop dat we ervoor hebben gezorgd – en zullen zorgen – dat gasten terugkeren naar het Beachhouse Hotel. Sinds kort is ook onze evenementenlocatie op de begane grond – Aquarama Beachclub – open en beschikbaar voor bruiloften, feesten en partijen, en zakelijke evenementen aan zee. We boren hiermee een nieuwe markt aan. En als gasten van een (meerdaags) evenement willen blijven slapen, is dat natuurlijk geen probleem. Mijn collega Fleur Sikkes is verantwoordelijk voor de evenementenlocatie. Onlangs verscheen er een artikel over op het platform High Profile Events, erg leuk om te lezen.”

Welke kansen zie jij voor aankomend jaar?
“Beleving is ontzettend belangrijk in de hotellerie. We zien dat potentiële boekers hier steeds meer waarde aan hecht. Of er nu wel of niet een tissuebox staat, dat is niet meer zo van belang. Daar moet je als hotel ook over nadenken. Sinds de opening van het terras krijgen we bijvoorbeeld geregeld de reactie van gasten, dat het terras echt bijdraagt aan de strandbeleving. Maar gasten krijgen bij ons bijvoorbeeld ook een zonnebril cadeau. Wij bieden dat beetje extra. Het is leuk om te zien dat Zandvoort dit belang ook inziet. Er worden steeds vaker leuke evenementen georganiseerd, waarbij het circuit geregeld een grote rol speelt. Een bekend voorbeeld zijn de Jumbo Racing Days met Max Verstappen, maar ook het British Festival dat aankomend weekend plaatsvindt vind ik een leuk initiatief. Wij kunnen daar ook op inspelen. Deze ‘trend’ is wat ons betreft een blijvertje en voor ons de taak om daar over te blijven nadenken.”

Het gaat goed met het Beachhouse Hotel en jullie kunnen wel wat extra handjes gebruiken. Waarom zouden lezers van dit interview volgens jou vandaag nog moeten reageren op de openstaande vacatures?
“Omdat je komt te werken in een klein maar hecht team, waarin je jezelf echt kunt ontwikkelen. Zo is de openstaande functie voor front office medewerker geen functie waarbij je alleen de receptie bemant, we zoeken echt een duizendpoot. Bovendien is de Cobraspen Groep altijd druk bezig met nieuwe conceptontwikkelingen, dus er zijn op termijn ook zeker doorgroeimogelijkheden.”

“We hebben met een heel nieuw team een prachtige prestatie geleverd. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

– Beachhouse Hotel Manager Laura Scholten