Aan het woord | Conversion Specialist Dennis Bönnekamp

“Net als ik denk tevreden te zijn, zet Google of andere partij de boel weer op z’n kop”

Dennis Bönnekamp (30) werkt inmiddels alweer 3,5 jaar bij de Cobraspen Groep. In die jaren is het team hard gegroeid en hijzelf ook. Hij vertelt je meer over zijn werk en het bedrijf.

Dennis, vertel eens wat over jezelf!
“Ik ben Dennis en ik werk bij de Cobraspen Groep als conversiespecialist. Als ik niet aan het werk ben, houd ik mij met elk soort entertainment bezig dat een verhalende component bevat. Boeken, films, series of games. Ook ga ik één keer per week boksen, om een beetje fit te blijven. Whisky proeven op z’n tijd kan ook op het lijstje geschreven worden. Dat ben ik in de notendop.”

Je werkt inmiddels 3,5 jaar bij de Cobraspen Groep. Hoe ben je bij het bedrijf terechtgekomen?
“Een vriend stuurde mij destijds de vacature door. Ik heb mijzelf goed voorbereid op de kennismaking, omdat dit het perfecte bedrijf leek voor mij. Inmiddels werk ik hier alweer enkele jaren met plezier. Nadat ik mijn hbo-diploma had behaald, gaf de Cobraspen Groep mij de kans mezelf te bewijzen met een baan in de online marketing. En ik word hier nog altijd uitgedaagd mijn grenzen te verleggen. Door de projecten die ik doe, maar ook omdat ik de mogelijkheid krijg externe cursussen te volgen.”

Wat houdt jouw functie nu precies in? En, wat vind je er het leukst aan?
“In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor het adverteren op Google (SEA), het optimaliseren van websites voor zoekmachines (SEO) en de conversie. Dit houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor het betaalde en onbetaalde verkeer naar de websites die onder de Cobraspen Groep vallen en het meten van dit verkeer. Met de inzichten uit het ‘tracken’, willen we uiteindelijk de conversie – de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel – verhogen. In de toekomst wil ik meer en meer inzicht krijgen in de online customer journey voor al onze merken.”

Wat doe jij zoal op een dag?
“Ik monitor elke dag de advertentiecampagnes van onze merken en indien nodig, pas ik deze aan. Daarnaast analyseer ik het verkeer naar alle websites; via welke kanalen komen bezoekers op onze website terecht? Via Google of via social media bijvoorbeeld? Ook onderzoek ik wat bezoekers bekijken op onze websites of wanneer zij de website verlaten. Naar aanleiding hiervan geef ik advies over websiteaanpassingen of opper ik campagne ideeën. Elke dag schotelt het systeem mij nieuwe en unieke data voor, waaruit ik conclusies moeten trekken voor een betere voortgang van huidige websites. Ten slotte besteed ik ook veel tijd aan de achterkant van de website, het gedeelte dat niet zichtbaar is voor een bezoeker. Ik zorg hier voor de optimalisatie voor zoekmachines, met als doel dat onze zichtbaarheid in Google (en andere zoekmachines) verbetert.”

Waar krijg jij energie van?
“De optimalisatie die ik doe, is nooit af. Er zijn altijd weer verbeteringen mogelijk. Net als ik denk tevreden te zijn, zet Google of andere partij de boel weer op z’n kop. Echter zie ik dit niet als iets negatiefs. Het geeft me juist energie, dat dingen nooit volledig af zijn. Het blijft immers een uitdaging.”

Hoe ziet de toekomst er volgens jou uit?
“De term klinkt veel mensen misschien wat eng in de oren, maar ik vind ‘The internet of things’ fascinerend. Dit houdt ‘het aansluiten van dagelijkse objecten op het internet’ in. Het geeft bedrijven extra mogelijkheden om klanten van dienst te zijn. Daarnaast is voice search aan een opmars bezig en dit zal grote invloed hebben op mijn werk. Nu Google Home in het Nederlands verkrijgbaar is, worden gesproken zoekopdrachten steeds belangrijker. Zowel zoekmachineoptimalisatie als het adverteren via zoekmachines zal hiermee veranderen. Of je een boodschap typt of uitspreekt, dit betekent een wereld van verschil voor een zoekopdracht.”

Kun je de Cobraspen Groep eens in enkele kernwoorden samenvatten?
“Ten eerste denk ik aan groei. We groeien en dat betekent dat geen dag hetzelfde is. Het is een dynamische werkomgeving. Daarnaast is passie een goed woord. Uit alle projecten en ontwikkelingen blijkt de passie die het team heeft voor vastgoed. En dat is voelbaar op de werkvloer. En trouwens, groei slaat ook terug op het feit dat je bij de Cobraspen Groep de mogelijkheid krijgt jezelf te ontwikkelen. Dus als deze kernwoorden passen bij waar jij naar op zoek bent, dan kunnen we zomaar eens een goede match zijn!”

“Bij de Cobraspen Groep krijg je de mogelijkheid jezelf te ontwikkelen.”

– Conversion Specialist Dennis Bönnekamp