Persbericht | NEINVER presenteert ontwerp Amsterdam The Style Outlets

  • Ontwerp geïnspireerd op het Nederlandse landschap met een belangrijke rol voor vegetatie, water en daglicht.
  • Modern ontwerp gecombineerd met traditionele elementen, waarbij gebruik wordt gemaakt van innovatieve materialen en het industriële erfgoed van het voormalige industrieterrein SugarCity.

Amsterdam, 14 november 2014 – NEINVER, een van de vooraanstaande projectontwikkelaars, investeerders en vastgoedbeheerders in Europa, is een samenwerking aangegaan met Soeters Van Eldonk architecten voor het ontwerp van Amsterdam The Style Outlets, dat naar verwachting in 2019 opengaat. Met zijn moderne uitstraling en uitgebreide restaurant- en winkelaanbod leent het outlet center zich uitstekend voor een dagje uit, voor zowel binnen- als buitenlandse
bezoekers. Het ontwerp is geïnspireerd op typische kenmerken van Nederland. Het is gebaseerd op vier kernelementen: water, steen, glas en groen. Duurzaamheid speelt een cruciale rol in het ontwerp.

“Daglicht, vegetatie en het gebruik van water zorgen ervoor dat Amsterdam The Style Outlets perfect past binnen het Nederlandse landschap. Moderne en traditionele elementen worden gecombineerd en er wordt gebruikgemaakt van het industriële erfgoed van SugarCity. Met dit ontwerp vormt Amsterdam The Style Outlets de ideale locatie voor winkelen en recreatie, en het zal ongetwijfeld een aantrekkingskracht hebben op buitenlandse toeristen,” aldus Sebastian Sommer, Business Development Director bij NEINVER.

Het ontwerp, dat geïnspireerd is op de typische Nederlandse huizen op palen, is een combinatie van een typisch winkelcentrum en het concept van een dorp. Dankzij de diverse pleinen, terrassen, tuinen, recreatiezones en winkels in de vorm van huizen, voelt het centrum aan als een dorp. Aan de rand van het winkelcentrum bevindt zich een opvallend torenachtig icoon met verticale beplanting met bovenaan het logo van The Style Outlets. Het ontwerp is zeer transparant, waardoor daglicht eenvoudig zijn weg naar binnen vindt. Door de innovatieve architectuur en de transparantie van het ontwerp lijkt het outlet centrum uit het water omhoog te komen.

NEINVER heeft vandaag de omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.

DUURZAAMHEID
Voor NEINVER is duurzaamheid van cruciaal belang. Duurzaamheid maakt dan ook integraal onderdeel uit van het ontwerp voor Amsterdam The Style Outlets. Het bouwkundig ontwerp omvat diverse milieuvriendelijke elementen, zoals zonnepanelen. Ze zijn in glazen panelen geïntegreerd zodat ze energie opwekken, een tekening creëren in de overkapping en schaduw werpen. Ook worden verschillende groene zones aangelegd. Het buitenontwerp is gebaseerd op het Nederlandse landschap, gekenmerkt door weilanden en akkers, en omvat verschillende soorten bomen, planten, zitbanken en verticale tuinen.

NEINVER heeft een internationale reputatie als duurzaam beheerder en ontwikkelaar van commercieel vastgoed en verkreeg het BREEAM In-Use-keurmerk voor haar gehele portfolio outlets die langer dan 2 jaar operationeel zijn. Energie-efficiëntie is van groot belang voor NEIVER en het bedrijf is de eerste in de markt met een drievoudige ISO-certificering voor alle centers in Europa. Het BREEAM-gecertificeerde retailportfolio bedraagt in totaal 319.600 m2 aan bruto verhuurbaar oppervlak.

HALFWEG
Het winkelcentrum is gelegen op het voormalige industrieterrein van Sugar City in Halfweg (halverwege tussen Amsterdam en Haarlem) waar eens de oude Nederlandse suikerfabriek stond. Amsterdam is een van drie huidige outletprojecten van NEINVER in Europa (de overige projecten zijn in Viladecans in Spanje en in Werl in Duitsland). Het design van de projecten, afgestemd op de lokale omgeving, en de functionaliteit vormen een nieuw “hoofdstuk” in de ontwikkeling van The Style Outlets in de richting van toeristische bestemmingen. The Amsterdam Style Outlets zal zowel binnen- als buitenlandse toeristen aantrekken en zorgen voor een economische impuls voor de omgeving rondom Halfweg. Amsterdam The Style Outlets is het eerste project van NEINVER in Nederland en is samen met de twee andere Europese projecten onderdeel van de ontwikkelingsstrategie van het bedrijf om uit te groeien tot Europees marktleider in de outlet sector. NEINVER voorziet met Amsterdam The Style Outlets in ongeveer 600 lokale arbeidsplaatsen.

Het outlet center met 18.000 m2 aan retailoppervlak biedt ruimte aan 115 winkels en 1450 parkeerplaatsen. Het complex krijgt een recreatie- en restaurantgedeelte van 1000 m2, met onder meer pleinen, een terras, galerijen, groene zones en kinder- en familiegedeeltes. Het outlet center is eenvoudig te bereiken vanaf de A200 via de N200. Daarnaast zal de trein tussen Amsterdam en Haarlem vlak voor het outlet center stoppen en ligt het dicht bij de luchthaven Schiphol. Naar verwachting opent de Amsterdam Style Outlets in 2017.

Over NEINVER
NEINVER is een van de vooraanstaande projectontwikkelaars, investeerders en vastgoedbeheerders in Europa. NEINVER is opgericht in 1969 en houdt zich bezig met projectontwikkeling, verhuur en beheer van een brede waaier aan vastgoedproducten, waaronder bedrijvenparken, industrieterreinen en commercieel vastgoed. In de afgelopen 15 jaar heeft NEINVER ook meer dan 1.500.000 m2 aan industriële projecten ontwikkeld, afgestemd op de behoeften van elke klant.

Met 565.100 m2 aan retailoppervlak, 2000 winkellocaties en 1200 nationale en internationale topmerken heeft NEINVER haar positie op de Europese retailmarkt versterkt. De Groep is actief in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Portugal, Spanje en Nederland. De groeistrategie van NEINVER is al meer dan 20 jaar lang specifiek gericht op outlet centers. Als gevolg hiervan is de Spaanse Groep momenteel de op een na grootste beheerder van outletcenters in Europa (ICSC-ranking) met 15 outlet centers, met in totaal 311.600 m2 aan bruto verhuurbaar oppervlak onder de merken The Style Outlets en FACTORY. Bovendien is de groep door internationale topmerken verkozen tot de op een na meest betrouwbare outlet beheerder (Ecostra-Magdus 2013).

Een van de waarden van NEINVER is om haar activiteiten te ontplooien op basis van duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De groep is dan ook het eerste bedrijf in de sector met een BREEAM In-Use keurmerk voor haar gehele portfolio outlet centers in heel Europa.

“Daglicht, vegetatie en het gebruik van water zorgen ervoor dat Amsterdam The Style Outlets perfect past binnen het Nederlandse landschap.”

– Sebastian Sommer, Business Development Director NEINVER